Irland Beara Way 2023

Tur via Hillwalk Tours.

11 dages ferie i det sydvestklige Irland, bestående af 9 dages vandring og 2 rejsedage.

Efter ankomst onsdag aften i Cork lufthavn står den på 5½ times bus, til den lille hyggelige havneby Glengarriff der ligger ved starten af Beara halvøen hvor de næste 9 dages vandring vil foregå. Der er tale om en national anlagt vandrerute, kaldet The Beara Way.

The Beara Way er en cirkulær langdistance vandrerute på 152 km rundt om Beara-halvøen, der begynder og slutter i byen Glengarriff, i Cork regionen. Ruten går gennem storslået forrevne bjerg- og havkystlandskaber i Kerry og Cork regionerne. Tager man den komplette rute (som jeg gør) går ruten udover halvøen rundt også via henholdsvis færge og svævebane ud på mindre 2 øer (Bere Island og Dursey Island), hvilket bringer den samlede vandrerute op på ca 205 km.

Selve Beara-halvøen (i modsætning til The Beara Way) er en 48 km lang bjergrig strækning af land, som når ud i Atlanterhavet. Sammen med Sheeps Head-halvøen i syd udgår de 2 halvøer nok det mest uspolerede dele af sydvest Irland. I lighed med Kerry Way mod nord, er Beara Way en magisk verden af bjerge og søer som er omgivet af en malerisk havkyst. Ruten passerer ofte fremragende arkæologiske vidnesbyrd om et forhistorisk folk i form af stående sten og gravmonumenter.

The Beara Way anses generelt for at være en moderat til udfordrende vandrerute, hvor det udfordrende mest ligger i det sumpede underlag, der gør vandringen svær fremkommelig. De vigtigste byer på ruten er CastletownbereKenmare og Glengarriff, men undervejs går ruten igennem en række farverige små landsbyer som AllihiesArdgroomAdrigole og Eyeries.

Dagbog for 11 dages vandreferie på den irske halvø (9 dages vandring)
  • Irland Beara Way 2023 dag 0
    Onsdag 04. Oktober 2023 Ankomst til Glengarriff, Cork Vækkeuret ringer kl 4.05, trods jeg nu havde været vågen længe… men på ingen måde frist. Den stod på slem hovedpine, hvor ikke engang en langt varmt bad, hovedpinepiller og massage i nakken hjalp. Men skidt, afsted det går. Jeg tager gå mod stationen 5.05, hvor den… Read more: Irland Beara Way 2023 dag 0
  • Irland Beara Way 2023 dag 1
    Torsdag 05. Oktober 2023 Vandring: Glengarriff til Adrigole Dagen tur har jeg glædet mig til i lang tid. Det skulle blive mulighed for en masse smukke udsigter over de omliggende bjerge samt god vandring i den bakkede dal. Men samtidigt har det været tydeligt i 1½ uge inden turen at været i dag ville blive… Read more: Irland Beara Way 2023 dag 1
  • Irland Beara Way 2023 dag 2
    Fredag 06. Oktober 2023 Hviledag i Castletownbere (også kaldet Bearhaven eller Castletown-Bearhaven) Da jeg vågner til morgen. Jeg er stadig usikker om jeg skal vandre i dag eller vej. Ryggen har det bedre, men er ikke helt uden smerter… jeg vil jo helst ikke ende med at må droppe resten af turen, så måske det… Read more: Irland Beara Way 2023 dag 2
  • Irland Beara Way 2023 dag 3
    Lørdag 07. Oktober 2023 Vandring: Bere Island Dagen starter med en let morgenmad, jeg vælger at blot spise et par toastbrød, yoghurt og cornflakes. Færgen sejler 9.00, så jeg forlader mit Bed and Breakfast en lille halv time før, og går de 1½ kilometer ned til havnen. Biler er ved at køre om bord på… Read more: Irland Beara Way 2023 dag 3
  • Irland Beara Way 2023 dag 4
    Søndag 08. Oktober 2023 Vandring: Castletownbere to Dursey Sound Dagen startede en fuld irsk breakfast, med pølser, bacon, spejlæg, stegte tomater, Rosti, black pudding og white pudding, hertil yoghurt og toastbrød. Godt fuld af mad, begiver jeg mig afsted. Jeg er af mit vært blevet anbefalet efter de første kilometer at droppe turen ind i… Read more: Irland Beara Way 2023 dag 4
Turen er på egen hånd, men arrangeret af irske Hillwalk Tours.