Irland Beara Way 2023 dag 3

Lørdag 07. Oktober 2023

Vandring: Bere Island

Dagen starter med en let morgenmad, jeg vælger at blot spise et par toastbrød, yoghurt og cornflakes.

Færgen sejler 9.00, så jeg forlader mit Bed and Breakfast en lille halv time før, og går de 1½ kilometer ned til havnen.

Biler er ved at køre om bord på den lille færge, som kan tage 4 biler og gående. En returbillet koster 8 euro for gående og vist nok 25 euro med bil. Jeg betaler og er kortvarrigt lidt overrasket over at skipperen blot går videre. Ingen billet eller kvittering – trods det er en retur. Jeg beslutter at det nok bare er sådan lagt væk fra byerne… her stoler folk på hinanden. Faktisk gik jeg selv hen og bad om en billet, jeg blev ikke opkrævet en.

Det er en kort overfart, som blot tager 15 minutter.

Jeg ankommer til Bere Island ca 9.15 og starter straks min vandring. Temperaturen er fin, og trods der er lidt tåget er det langt bedre end de forrige dage. Der er adskillige kilometers sigtbarhed.

Den første kilometer går via en lille asfalt vej, der fører ned til færgen. Men inden længe skal jeg over dagens første “stile” og er nu på en fin bred grus sti. Udsigten åbner jeg bare og mere. Kystlinjen kommer mere er mere til syne, og jo længere jeg går viser den vestlige spids af øen sine fine klippeformationer og den stærke strøm der her er i en smal kanal mellem øen og fastlandet.

Stien går først over i en bred græs sti for dernæst til blive en smalle en variation mellem sump, grus sten og klippe.

Her er fårelort overalt. Ikke at det går noget, men jeg ser mig blot ekstra grundigt for. Underlaget er skiftevis glad for sumpet, så det er relativ langsomt at kommer frem. Men det hele belønnes af en smuk udsigt.

Stien begynder nu at stige i højde, jeg skal op af den vestlige side af øens top, hvor der ligger et gammelt fyr tårn fra 1850 – der dog først mit lys på toppen i 1965.

Fyret ligger utroligt smukt

Efter fyret begynder der for alvor at gå op, jeg skal helt op til toppen af øen. Underlaget er anstrengende at gå i, så der bliver flere kræfter end man lige venter. Som jeg kommer højere og højere op, tager tågen til og jeg her den kommende time nok ikke meget mere end 100 meters sigtbarhed – men få korte perioder med endnu mindre, måske 50 meter.

Jeg kommer til toppen, hvor der ligger en gammelt ruin af signal tårn fra starter af 1800 tallet.

Tågen begynder så småt at lette mens stien går ned på den anden siden af toppen. Her er en masse får og grønne sletter.

Nede fra toppen, møder jeg en grussti, der tager mig rundt om næste top, som jeg ligeledes skal bestige. Denne top er dog langt lettere da der er en mere gradvis stigning på brede grus stier og til tider græsstier. Så det er stille og roligt op på toppen, alt i mens jeg har en skøn udsigt over havet mod fastlandet og Castletownbere.

Da jeg er kommet ned fra næste top, ser jeg en bænk, med en smukt placering. Jeg vælger at tage dagens første pause, hvor jeg spiser mig frokost – eller rettere, jeg spiser et æble, mens jeg nyder udsigten til kysten til begge sider og øen, samt en velplaceret Standing Stone.

Turen går nu forbi den 3 meter høje Standing Stone, og kort efter komer jeg til en vej. Jeg kan nu vælge om jeg går tilbage til færgen eller vil fortsætte. Der er ca 2½ time til færgen sejler – den afgår kl 15.15 og igen klokken 18.00. Jeg har besluttet at jeg vil med den tidlige færge – men der er kun 4-5 kolometer til færgen, så jeg bør have lidt tid.

ca 1 kilometer herfra er en ruin af et gammelt Martellow Tower, som er små fort, typisk af 12 meters højde, der husede 12-15 soldater, der vogtede kystlinjen i frygt for franskmændene.

Vandringen nu tilbage til færgen, forbi et lille museum, som sælger lidt forfriskninger. Jeg går ind, og taler et par ord man værten, men hun har travlt med koordinering på telefonen. Der er en gruppe af turister der er på sightseeing og har mistet deres hund, så der er arrangeret search and rescue for at finde hunden. Jeg ser lidt rundt og går så videre, desværre uden forfriskninger, det havde nu ellers været skønt.