Irland Beara Way 2023 dag 0

Onsdag 04. Oktober 2023

Ankomst til Glengarriff, Cork

Vækkeuret ringer kl 4.05, trods jeg nu havde været vågen længe… men på ingen måde frist. Den stod på slem hovedpine, hvor ikke engang en langt varmt bad, hovedpinepiller og massage i nakken hjalp. Men skidt, afsted det går.

Jeg tager gå mod stationen 5.05, hvor den store rejser starter. Først tog til lufthavnen, efterfulgt af fly til Paris, dernæst fly videre til Cork, efterfuldt af 3 busser, og forventet ankomst 19.30 lokalt tid, som er 1 gtime efter Danmark, hvilket betyder en rejsedag på 15,5 time.

Flyet ankommer til tiden i Paris, men kort inden har personalet været rundt og tale med en 7-8 personer, til sidst mig, hvor vi får besked på at vi har meget kort transfer tid, og at de ønsker at vi kommer med første bus indtil terminalen, så vi må rykke frem i flyet.

Det bliver noget af en hektisk tur. Jeg er lidt overrasket over at vi skal igennem pas kontrol, begge lande er jo med i EU… men uanset, det skal vi. Tiden går.. da jeg venter i paskontrollen, som går MEGET langsomt, får jeg SMS om at gaten lukker om få minutter… boarding er startet for 15 minutter siden, og skulle lukke om 10 minutter. Jeg begynder at småløbe på den anden side af paskontrollen… og læber til sidst lidt stærkt… jeg når det, 5 minutter før… trods personalet ligner nogle der er meegt stressede over de manglende passagere. Jeg spørger forsigtigt om jeg kan så toilettet og med sved på panden siger han… hvis du skynder dig MEGET… jeg når det, og de ender med at holde gaten åben 5-6 ekstra minutter, imens dukker der ind i mellem flere op der også er for sent… til sidst lukker de, trods det helst sikker mangler flere passagere.

Lidt uhyggeligt at have så travlt uden at flyet var forsinket… 1 time mellem fly i Charles de Gaul (hvilket i praksis er 25 minutter fra landing boarding) er ikke nok… det er en meget stor lufthavn. Men jeg kom da med.

Ved ankomsten i Cork er jeg bange for om jeg har tid nok til min bus… flyet en en smule forsinket, og hvem ved hvor lang tid man skal vente på baggage… men lufthavnen er lille og bagagen kommer efter 2-3 minutter. Jeg nå en lille sandwich og går så ud til bussen. Jeg skal køre ca 30 minutter, hvor jeg så har 30 minutter til næste bus, hvor jeg dog skal gå 12 minutter mellem busserne. Bussen er forsinket… godt 10 minutter… altså er det snapt 20 minutter mellem busserne, hvor jeg med bagage skal gå 12 minutter… det tør jeg ikke, så jeg tager en taxi.

Det gik hurtigt, jeg er fremme og har snapt 1 time til bussen kommer, hvor jeg tager den med ro og før lidt hgovedpine piller. Jeg går om bord på bussen og viser mig billet…. han kigger lidt på den og siger… har du købt den i dag… jeg forklare at det er på nettet… så spørge han, kommer nu fra lufthavnen nu… jeg forklare at jeg tog en taxi hertil hvordi den anden bus var forsinket…. jeg klør sig lidt i håret og siger…. forstå du, billet er fra Cork lufthavn og dette er jo ikke lufthavnen… så selvom jeg ville skulle denne vej og på sigt med denne bus, så gælder billen reelt ikke, når den ikke er stemplet i lufthavnen. Jeg tilbuder at købe en ny billlet, det er jo lidt min fejl, men det skal jeg ikke, jeg har jo betalt, som han siger, Han er utrolig venligt og forsøger igen og igen om han kan så hans aparat til at godkende billeten… til sidst forlader han busser og går ind i terminalen og får det håndteret, hvordan ved jeg ikke… men han kommer en en billet der ligner at den er udskrevet i lufthavnen. Vi kommer nok pga mig 5-6 minutter for sent af sted.

Men det skal blive langt mere af den forsinkelse. Efter 20 minutter er vi kun kommer 8 minutters kørsel væk. Og det fortsætter, anter 43 minutter (ud af 2 timer) har vi kørt hvad svare til 21 minutters kørsel… der er så vildt meget trafik.

Jeg bliver lidt bekymret. Jeg har 48 minutters vente tid inden min sidste bus, og når jeg ikke den skal jeg mente yderligere 1 gtime 35 min. Det bliver meget tæt, jeg sidder nærmest hele turen og ser på fremdriften, hvor vi konstant bliver mere og mere forsinket… men til sidst når vi det, vi ankommer 38 minutter for sent, men 10 min før min næste bus, som kommer til tiden.

Jeg venter de 10 minutter i den lille by Bantry. Byen er en lille hyggelig by med kønne smukke huse og restaurenter. Jeg kunne egenligt godt tænkte mig at kommer tilbage til den en dag. De sidste bus kommer og jeg har små 20 minutter til jeg er ved vejs ende. Det bliver kønnere og kønnere. Små bjerge erstatter nu er ellers grønne rullende bakker jeg har set indtil nu, og havet kommer også til syne.

Få minutter før Glengarriff, begynder det at regne… netop som jeg skal ud og gå små 1,5km til mit guest House.

Jeg kommet, godt våd (efter jeg lige har stoppet på en lille tankstation og købt lidt youghurt, som bliver min aftensmad for i dag). Jeg bliver taget rigtig godt i mod af min vært og hendes lille hund. Jeg har fået i værrelse med det skænneste udsigt, som dog er svært at se i regnen og nu da solen er gået med, men jeg glæder mig til i morgen, trods det skulle blive rigtig trist vejr, men kraftig regn det meste af dagen… noget tyder på at alene under de ca 6 timer jeg forventer at vandre i morgen, vil der komme omkring 12-15mm regn… godt jeg har godt regntøj og goretex vandrestøvle