Kap Verde 2019 dag 9

Lørdag 16. November 2019

Santo Antao – Kystvandring fra Cruzinha da Garca til Ponta do Sol

Jeg vågner til lyden af regn. Vi havde ellers håbet at det kun var i løber af eftermiddagen at det skulle regne, men vi forsætter med ikke helt at have heldet med os. Det er nu helt okay.

Kl 8.30 køre vi mod Cruzinha da Garca hvorfra vi skal vandre 16km langs kysten til Porto do Sol. Køreturen på en god time er utrolig smuk og der blev taget billeder ud af vinduet og ved et imponerende foto stop.

Vi køre igennem en storslået grøn slugt, med vidunderlige bjergtinder. Nedenstående billeder er taget igennem ruden på bussen.

Vi stopper kort ved en lille forretning og køber lidt forfriskninger inden vi når frem til vandringens start.

Da vi er fremme får vi en sidste instruks fra Henrik. I dag må vi gerne gå helt alene hvis vi ønsker. Så der gives derfor tydelige beskrivelse af turen og hvor vi mødes til slut. Henrik planlægger så at “løbe” så lidt frem og tilbage mellem dem der går forrest og baggest, for at sikre alle har det godt – den mand er godtnok i god form.

Jeg ender med at gå hele dagen med Laura. Vi tager det stille og roligt og går mer eller mindre turen på godt 5 timer alene, hvor vi kun kortvarrigt støder på andre fra gruppen.

Kyst vandring kan nok lyde lidt let, men det er typisk hårde vandringer, der går op og ned af klipper og det er bestemt ikke en anderledes på tur. Vandringen står på 675 højde meter langs kysten, op og ned af kystens klipper samt over et imponerende pas.

Efter et par anstrengende timer i hyggelig samtale, når vi frem til en lille skole hvor der er planlagt frokost pause. Vi sidder på et par bænke vi nyder frokosten med udsigt over havnet og de omliggende bjerge. Her samles hele gruppen kortvarrigt (bortset fra Eva og den lokale guide der er et stykker efter os andre).

Laura og jeg fortsætter sammen, hvor turen bliver mere og mere kuperet. Det meste af stien foregår på flotte anlagte brosten med stenmurer langs kystskråningen.

Der kommer gentagnende stigningerne op og ned på godt over 100m højdeforskelle. Som tiden går er der perioder hvor jeg får associationer til den kinesiske mur. Imod slutningen af turen skal vi travere toppen af bjerget og ned på den anden side.

På den stejleste sti op, fortælles via små kapitler med hundrede meters mellemrum en historie om jesus korsfæstelse dagene, som Laura løbende oversættelser, hvilket giver en interessant perspektiv på vores anstrengelser.  Desværre fik jeg ingen billeder på denne del af strækningen… antager at jeg har været for træt 🙂

Netop da vi traverserer toppen slår regnen ind og vi skifter hurtigt til regntøj. Det varer dog ikke længe, og det må af igen i den bagende sol.

For første gang på ferien kan jeg begynde at mærke benene. Ikke at det gør direkte ondt, men de begynder at være trætte. Dagens hårde brosten kan dog også have noget med problemet at gøre. Trods underlaget og de trætte ben, har det været en helt utrolig skøn tur i dag.

Den resterende del af turen er let. Brostenene er hovedsageligt udskiftet med grussti.

Vi har aftalt at vi alle mødes ved en lille bar ved havnen. Baren ligger lige overfor en lille statue af en frømand – som var det varetegn vi skulle gå efter.

Laura og jeg finder hurtigt stedet. Bortset fra Eva (som blev hentet af en bil ved den lille bjergby vi kom igennem tidligere), er Laura og jeg de sidste der ankommer. Jeg bliver tilbage med en lille gruppe, og får en kaffe og is, men de fleste andre tager med første bus tilbage til hotellet.

Tilbage på hotellet får jeg et hurtigt bad, og går ud til terrassen hvor jeg ender med at spille kort med Jakob og Laura. Det er så hyggeligt at vi faktisk spiller kort det meste af aftenen.

Til aftensmad er der den sædvanlige buffét. Under maden bliver Jan og Anne enige om at vi skal forsøge at få arrangeret en vandringtur til sommer “Tour du Mont Blanc”. Vi bliver enige om at man køber turen uden guide, men at Anne (som for år tilbage har guided turen 25 gange), vil være vores guide. Alle udtrykker interesse i at deltage på en sådan tour, også Henrik vil gerne deltage. Det aftales at Anne skal undersøge lidt om afrejse tidspunkter og sende information om touren når hun er kommet hjem. Jeg håber meget at det kan lade sig gøre, for jeg har selv overvejet denne tur som en jeg kunne gå alene – men sammen med denne gruppe kunne jo være perfekt.

Animations video af en kort gåtur