Kap Verde 2019 dag 8

Fredag 15. November 2019

Sejlads til Santo Antao og vandring i kløften Figueral de Paul

Vi starter med morgenmad allerede kl 5.45 og har afgang med bus fra hotellet 6.25. Vi køre den korte tur ned til færgen, hvor vi går om bord med vores bagage.

Båden fra Sao Vicente afgår 8.00 og er fremme på øen Santo Antao kl 9.00.

Fra havnen tager vi et hurtigt smut forbi et lille supermarket for at handle ind til dagens vandring – så det bliver til lidt drikkelse og snacks. Herefter køre vi op 1100 højdemeter op i bjergene, hvor vi starter dagens vandring.

Netop som vi ankommet begynder regnen og det er desværre totalt overskyet. Så på med regntøjet og afsted det går. Vi starter med 100 højdemeters stigning.

Efter den lille stigning, går turen i første omgang 1100 højdemeter ned. Selvom det ikke rigtigt er muligt at se på billederne, går det faktisk temmelig stejlt nedad på til tider glatte sten.

Regnen er heldigvis ikke voldsom, men derimod konstant og fortsætter i små 2 timer. Heldigvis løfter tågen efter godt 1,5 time, og vi begynder at se noget af den kønne udsigt vi er gået glip af. I dag skulle have været den smukkeste dag.

Netop som vi nærmer os den lille by i dalen, møder vi to 2 lokale kvinder der sælger fristristede kaffebønner og kandaliserede mango. Jeg køber begge dele, både for at få lidt med hjem og samtidigt for at støtte dem.

Vi stopper ved en lille “lukket” restaurant, hvor Henrik, som kender stedet, får aftalt med ejeren at vi må sidde udenfor i en lille overdækket område ved restauranten og spise vores mad. Solen er endelig kommet frem og regnen stoppet. Vi far serveret kaffe, som klart er den bedste vi har fået på turen. Efter sigende skulle det være samme lokal ristede bønner som vi netop købte på vejen.

Efter frokost, skulle vi efter planen være fortsat en hård rute over bjerget og ned til næste dal. Men pga regnen vurdere vores danske guide at det vil være for farligt og usikkert. Så istedet beslutter vi at fortsætte langs vejen ud mod havet, hvor vores busser så vil blive bestilt til at hente os.

Vi går lidt i eget tempo, hvilket betyder at jeg hørte er foran i gruppen, da vandringen generelt foregår via en let kontinueling nedstigning.

Ca halvvejs mod vandet venter vi lige på alle. Det skal afgøres om vi fortsætter mod vandet eller om folk vil hentes af vores bus. Alle beslutter og gå videre og vi får nu besked på at vi bare kan gå frit. Jeg er derfor meget hurtigt i front og vælger at gå alene. Jeg er rigtig glad for at tale med så godt som alle i gruppen, men efter så mange dage trænger jeg at være lidt alene.

Det er nu blevet til en rigtig smuk tur, og nu solen er begyndt at bage – ikke så heldigt da min skjorte er gennemblødt og jeg går rundt kun iført min tynde fleece trøje. Vejen går via grønne bjerge på begge sidder og bare bjergtoppe i horisonten. Jeg er virkelig i mit es og nyder turen til fulde.

Efter vi alle er ankommet til vandet tager vi bussen til vores nye hotel, hvor vi skal overnatte 2 nætter. Wow, dette er hyggeligt og rigtig charmerende. Hotellet består af små bungalows som hver består af 2 separate lejligheder (som et rækkehus). Derudover at der en pool og stort terrasse område med den absolut smukkeste udsigt og de omkransede bjerge. Rundt på omrødet går fritgående påfugle, der ikke virker bange for menesker.

Mit værrelse er bestemt noget jeg kan leve med – her er virkelig hyggeligt.

Efter et hurtigt bad tager jeg en øl med Jan, Laura, Rasmus og Henrik H (Laura’s far) på den utrolig skønne terrasse.

Jan og jeg bliver hurtigt enige om at tage en ekstra vandretur i området på egen hånd og begiver os ud på en blandigt af let klatring, vandring på stier i forsøg på et finde vej gennem al verdens terrain. Vi kommer aldrig helt hen til den gammel bro vi forsøgte at finde højt oppe på klippen. Det viser sig faktisk, at vi er gået både for langt og for højt op ad bjergsiden. Men skidt, turen var fremragende.

Vi slutter dagen på vanlig vis med buffet på hotellet. Maden må dog siges at være temmelig kedelig, men hotellet som helhed er der intet at klage på. I morgen skal vi afsted kl 8.30 så vi kan få en normal nattesøvn.