Kap Verde 2019 dag 6

Onsdag 13. November 2019

Sejltur tilbage til Santiago og kort vandring

I dag skulle vi havde vandret langs kysten på vest Fogo, men pga ændrede fly afgange er det ikke muligt for os at komme tilbage til Santiago med fly som ellers planlagt. Derfor blev planen ændret, så fik fik 1 nat mindre på Fogo og samtidigt en mindre vandredag. Vi tager derfor en båd fra Fogo tilbage til Santiago her til morgen. hvor vi så skal tilbage til det første hotel for en ekstra overnatning. Der har i sidste øjeblik været mange ændringer for fly og både så Henrik har måttet arbejde ihærdigt de sidste aftener for at gå det hele til at gå op.

Det blev desværre en rigtig slem 3,5 timers sejlads. Allerede efter 25-30min begyndt jeg at kaste op. Kort tid efter begynder de fleste af andre ligeledes at overgive selv. Både lokale og turister og brække konstant og det vær en uhyggelig stemning om bord. Katamaran færgen gynger så meget at det er umuligt at stå op – blot jeg skal gå de 5 meter jeg har til toilettet er jeg ved at banke hoved ind i væggen flere gange. Det er samtidigt komplet umuligt at stå på toilettet, som iøvrigt hverken har ringende vand eller et fungerede toilet (dame toilettet skulle vist efter sigende virke).

Heldigvis gik opkastningerne over efter ca 2½ timer, men det var lang tid at brække sig kanstant. Det var vist kun 3-4 i gruppen der ikke blev rigtig dårlige, og af de var det kun en enkelt der direkte havde det godt.

Ved ankomst er vi temmelig nedslående og uden energi. Men solen hjalp for de fleste af os rimmelig hurtigt at komme nogenlunde tilbage på hægterne.

Efter ankomst til tilbage til vores oprindelig hotel mødes en del af os på terrassen hvor jeg endelig spiser min madpakke (ca 14.15) og får en Cola, der som altid er godt for maven. Jeg får det hurtigt rimmelig okay, men maven er bestemt ikke på toppen.

Dem der har lyst tager kl. 16.00 på en kort gåtur i området i den aftensmaden. Selvom maven endnu ikke er 100% tager jeg med og tænker det nok er godt for kroppen at få rørt sig lidt og få lidt mere luft. Men havde det været en normal lang vandring havde jeg blevet hjemme.

Det blev en skøn lille to timers vandring med 300 højdemeter op og ned til et udkigspost på en bjergkant tæt ved hotellet. Desværre kom vi først frem til toppen netop som det blevet tåget omkring den lille top og derfor var det reelt ingen udsigt. Ovenover ses et billede langt kanten af bjergkammen, mens der til siderne skulle have været en skøn udsigt, men her er blot hvidt af tåge. Trods den begrænsede udsigt var det en rigtig god tur og virkelig godt at få rørt kroppen lidt efter bådturen.

Efter et hurtigt bad går jeg en time før i restauranten og sidder og taler med Birgitte om mine fremtidige ture, som hun selv har været på en hel del af. Laura og hendes far (som også hedder Henrik) kommer snart og vi sidder alle og hygger os indtil maden.

Da vi er færdige med aftensmaden kommer hotellets ejer og begynder at spille guitar og synge for os en 1,5 times tid… Det blev hurtig til fælles sang og blev en virkelig hyggeligt aften og munters selskab hvor hotellet hvor Henrik til at servere Grog (Kap Verde’s lokale brændevin).