Færøerne 2019 dag 7

Lørdag 14. September 2019

Afrejse dag 1

Jeg tager det med ro til morgen. Kaare har siden i går aftes talt om at vores fly nok bliver aflyst pga storm, men vi har ikke hørt noget fra SAS indtil videre. Det er styrtende regnvejr og stærk blæst som bliver værre og værre. De andre beslutter at gå en kort 1,5 times tur til morgen… Jeg ville gerne med, men vil ikke blive kold pga med forkølelse, så jeg bliver hjemme.

Kort før 12.00 checker vi ud af vores Airbnb hus og gør til havnen hvor vi får vores bagage opbevaret. Vi aftaler at mødes 1,5 time senere for frokost på vores efterhånden stamsted (Bitin – smørrebrøds restaurant). De andre går rundt i byen på indkøb. Jeg sætter mig i stedet på en lille café får en cappuccino med et stykke othello lagkage.

På Bitin bestiller jeg en kartoffel smørrebrød (som i dag er dobbelt størrelse) og 2 tarteletter med høns i asparges dertil en Mikkeler øl. Vi har en god time til vi skal videre med bus til lufthavnen.

Da vi næsten er færdig med at spise, får vi sms og mail fra SAS med besked om at vores fly er aflyst. Jeg ringer SAS med det samme for at høre hvad vi skal gøre. Svaret er at hun kan om booke med med det samme til mandag eftermiddag (altså om 2 dage). Jeg siger at jeg ringer tilbage og vil lige diskuterer med de andre. Det er et stort problem for mig da jeg skal til øjenlæge tidligt mandag morgen.

Vi bliver enige om at forsøge med Atlantic Airways som er eneste andet selskab der flyver til Færøerne. Vi bliver enige om at tage til lufthavnen som aftalt og tale med SAS direkte. Mens vi venter på bussen ved havnen, får vi alle SMS med at SAS nu ombooket os på Atlantic Airways fly 19.50 om søndagen hvilket jo er fint, men pga DSB og togbussen vil jeg nok ikke være hjemme ved 3.00 om natten. Jeg forsøger derfor forbrilsk at få en et tidligere fly. Det lykkes endeligt at få en afgang næste morgen kl 8.20, dog skal alle de andre flyve som planlagt.

Nu begynder den store udfordring… at finde et hotel eller bare et sted at sove… Alt er optaget… Kaare ringer og ringer, til sidst til vores airb2b udlejer men hans hus er også udlejet. Endelig lykkedes det, dog til et noget dyere hotel som sjovt nok ligger få hundrede meter væk, men prisen er høj, 2600kr per nat. Vi kan jo ikke gøre noget, SAS må betale. Vi er dog flinke og booker kun 2 værelser så jeg deler værelse med Kaare…. ikke helt optimalt, men hvilket skønt Hotel.

Vores værelse

Udsigt fra værelset
Udsigt fra en lille frokost restaurant på hotellet.

Jeg bestiller en kop te og 2 pandekager med rabarber kompot, lige hvad jeg trængte til

Vi går efter et par timer i byen og spiser til aften. Det stormer stadig voldsomt så det er forståeligt at flyet er aflyst.

Vi går på The Tarv igen, samme restaurant som i torsdags. Jeg bestiller en tenderloin med bearnaise, stegte kartofler, champion og en Fanta.