Færøerne 2019 dag 3

Tirsdag 10. September 2019

Fjeldvandring fra Hvalvik til Vestmanna

Efter en god nats søvn er vi klar for dagens udfordringer. Det tegner til regn det meste af dagen, dog er det stor forskel hvilken vejrtjeneste vi ser på, så vi håber på det bedste.

Vi går en 1,5 km til busstationen ved havnen og tager en bus til Hvalvik, hvorfra vi skal på en hård tur over et 400 meter højt fjeld til Vestmanna. Herefter skal vi sejle lags kysten i en 2 timers tid inden vi tager bussen hjem.

På vejen i bussen får Kaare besked om at vores sejltur er aflyst pga dårligt vejr. Han forsøger ellers at få arranget en tur senere på dagen men det viser sig at alt er aflyst i dag.

Vi ankommer til Hvalvik hvor vandring starter langs en lille rolig vej. Til hver side ser vi skønne fjeld der helt picturesque er ligger langs havet.

Kort efter går stjelt op af fjeldet igen uden en sti blot blot på øjemål op af højt og til tider ganske vådt og smattet græs.

Det er utroligt hårdt at gå i det høje græs og stejle stigning, trods det ikke syntes af meget på billederne.

Efter en masse anstrengelser og en mængde små pauser på vejen, når vi toppen af fjeld siden og tager en kort snack pause.

Vi skal nu krydse fjeldet til den modsatte side. Den kommende time eller så er hovedsageligt plant, men der er mange små vandløb, mindre forhøjninger i terrainet, smattede passager og ind i mellem glatte sten, så turen er ikke helt let. Samtidigt stormer det rimmelig i perioder, specielt kommer der kraftige vindstød der til tider truer med at vælte en omkuld. Det hele gør turen yderst spændende og interessant.

Efter godt 2 timer vandring finder vi en lille plads lidt oppe af en fjeld side med lidt læ… et fint sted for dagens frokost.

Det trækker godt op med store store skyer mens vi spiste så jeg tager regnbukser og regnslag på rygsækken, hvorefter vi begiver os videre. Det stormer nu en halv pelikan og jeg ender med at gå langt foran de andre. Det passer mig godt at gå i mit ejet tempo, som i dette terræn er perfekt for mig.

Kort panorama video fra min vandring langs den omdæmmede sø

Ved enden af søen går jeg ned af en meget stejl stensætning for at nå den lille bro over dæmningen. Den er rigtig glat og samtidig kommer et kraftigt vindstød der resulterer i at jeg far overbalance og hamre knæet ind i en stor klippesten. Jeg slår mig temmelig meget og hviler mig i nogle minutter indtil de andre er fremme.

Efter at sikre mig hvilken retning vi skal, går jeg forsigtigt videre men kommer snart op i fuld hastighed igen. Turen går langs den opdæmmede søel og bliver først til en grussti dernæst asfalt på en lille slam vej resten af turen til Vestmanna.

Det regner ikke længere småt, men jeg har det skønt. Da jeg stadigt går et godt stykke foran de andre mens storken raser det bedste dne har lært begynder jeg at fløjte og synge lidt for mig selv… Trods regnen siler og vinder rusker kunne det ikke være en bedre dag.

Vi ankommer til Vestmanna og da sejlturen er aflyst venter vi på få minutter på bussen og er efter en god halvtime tilbage til Tórshavn hvor vi drivvåde går beslutter at gå i byen for en øl – ja og så bliver det jo til en gang smørbrød igen. Vi har nemlig besluttet ikke at gå i byen for aftensmad pga det dårlige vejr – det styrter virkelig ned, så ingen grund til at gå 2 x 1,5 km for mad i det vejr. Så en lidt tidlig “aftensmad” ved 16.00 tiden med en øl.

Kaare og jeg går derefter en tur i supermarkedet for aqt handle lidt pålæg til aftensmaden, mens de 2 andre går ud og ser på forretningen med færørst stik. Vi slapper af resten af dagen i huset. Heldigvis ser vejret godt ud til i morgen – når det er sagt har det været en fantastisk dag i dag.

Animations video af en kort gåtur

Relive ‘Færøerne 20190910’

Video fra hele dagens vandring