Færøerne 2019 dag 2

Mandag 9. September 2019

Tur til Kirkeby

Jeg vågnede første gang kl 5.00 lokal tid, alt for tidligt da vi havde aftalt at skulle gå fra vores hus 9.30, så jeg forsøger forbrisk at få sovet lidt mere og det bliver da også til et par timer med lidt blunden. Jeg er frisk og føler mig veludhvilet og står op kl 7.00 mere eller mindre samtidigt med de andre. Vi spiser vores individuelle morgenmad, hvor jeg får lidt yoghurt og müsli efterfuldt af en nybagt bolle med ost – vores udlejere havde bagt boller til os inden vi kom i går. Mens vi spiser morgenmad nydes den kønne udsigt, der dog er præget af en kræftig tåge ca halvvejs oppe af de 3-600 meter bjerge/fjeld. Efter at have smurt lidt frokost, lidt fuldkornsboller med salat, ost og skinke og lidt aoli er jeg klar. Vi er klar til afgang kl 9.00.

Efter en kort vandring stopper vi ved et stort supermarket (Bonus) hvor vi køber lidt drikkelse. Herefter begynder vi at gå ud ud af byen af en lidt større vej.

Efter kort tid starter den reelle vandring først via en lettere smattet smal sti op i bjergene.

Vi kommer hurtig til en toppen af det lille fjeld hvor stien ændret karakter og bliver til en grussti, hvor vi følger en masse varder (fæøst navn for Cairns som vi kender det fra England og Skotland).

Kaare viser her en mange hundrede års gammel talerstol oppe i bjergene

Stien er let at følge med et behagelig underlag og mindre og mellemstore grus og sten. Langs vores højreside har vi en enig smukkere udsigt til øerne XXX (lille føl) og YYY (hestehoved) samt Vagar og QQQ. Den kræftige tåge er generelt ved at lette hvilket også gør at udsynet bliver bedre og bedre.

Et par små videoer fra fjeldkammen

Temperaturen er omkring de 10 grader, så der er behov for en god trøje, men det er faktisk rigtig bageligt at vandre i denne lidt kølige luft, og selvom jeg til tider kommer til at svede er der på en langt mere begahelig møde end ved mine tidligere ture i går. Vi nærmer os nu Kirkeby, en lille hyggelig havneby med de kønneste gamle færørske huse med græs på taget – det er utrolig stemningsfyldt og man føler sig hurtigt som først tilbage hundrede hvis ikke tusinder af år til en langt mindre stressfri tilværelse.

Vi finder et lille offentlig toilet som er tiltrængt efter de sidste små 3 timers vandring (wow, der er noget danskerne kan lære her – er vel mest at sammenligne med toiletterne i en festlokale eller lign). Tæt ved en skønne lille kirke finder vi et par bænke og spiser vores medbragte frokost. Der er samtidigt ved at blive lidt køligere, også fordi vi ikke længere rører os, så skaljakken kommer på og kort itd efter mine tynde liner handsker.

Vi går nu på en lille siteseeing først i den lille kirke, som er meget spartansk men faktisk meget hyggelig, der meget atypisk er pyntet med et kønt maleri istedet for de typiske onamenter osv.

Vi går tager nu på et kort visit i den den gamle klosterkirke ruin, som vist skulle være fra 1100 tallet.

Efter et kort genbesøg på toilettet går turen nu lidt tilbage af den sti vi var gået tidligere indtil vi er kommet op ved toppen af fjeldsiden, herefter tager vi på nye udfordinger. Resten af turen består nu at vandring uden en direkte sti, men med Varder (Cairns) som pejlemærker, eller grå vi blå i vådt (til tider sumpet) græs, klipper, løse store og mindre sten. Det er klart vårdt på en anden måde end noget jeg har prøvet før, men samtidigt meget befrigende. Som resten af dagen (bortset fra i selve Kirkeby) ser vi ingen menesker og er her totalt ude i den vilde natur, hvor vi til tider er heldige at se en snehare og en del forskellige fugle. For mig er dette præcis hvis jeg havde håbet at opleve op Færøerne – på mange måder ligner naturen meget Skotland, dog en smule “barskere”.

Efter en vel 1½ times vandring siden frokost tager vi en lille snack pause og nyeder udsigten til en meget chamerende sø som vi netop har paseret. Den ringende vand der høres i den fjerne en meget afslappende og vi er alle enige om at dette er noget af det skønneste og bedre end vi havde forventet af turen. Samtidigt er vi heldige, den kræftige tåge er nærmest væk (i alle fald lige hvor vi er) og solen er endda ved at titte frem, noget vejrudsigten ikke havde i sigte.

Lille panoramama video fra vores pause sted

Efter kort tids vandring er vi nu over Tórshavn og går nu ned til en større landevej. Vi bliver enige om at tage bussen de sidste små 3 kilometer, da den del af turen blot var langt hovedvejen.

Alle bybusser på Færøerne er gratis, kun busser der køre længere ture, typisk mellem øerne, koster penge. Så det bliver til en gratis tur. Vi står en af en lille moderne kirke der ligger tæt på vores hus, men kirken er desværre lukket.

Vi går nu det sidste stykket hjem til huset. Efter en kop kaffe tager vi et bad og har nu et par timer inden vi har aftalt at gå i byen for lidt aftensmad.

Aftensmaden fik på en hyggelig lille smørrebrødsrestaurent. Øjnene kunne ikke nøjes, så jeg fik 3 store stykker med henholdsvis: “Marinerede kartofler med rødløg”, “hønsesalat med æbler og bakon” og “roastbeef med spejlæg” hertil en mørk øl fra Mikkeler og en lokal snaps med lidt lakrids smag. En virkelig udsøgt fornøjelse.

Efter maden gik vi en kort tur rundt i den gamle bydel, men de skønneste gamle huse, der dateret helt tilbage til det tidligere 16 hundrede tal.

Efter en kop kaffe og en lille nyhedsudsendelse var vi alle godt trætte og jeg gik i seng lidt før 22.00. Der har virkelig været en dejlig dag. Men en stor overraskelse – vi fik fælles aftalt med Kaare at få udskiftet den sidste gåtur på fredag til en tur startende med en helligkopter tur til en lille ø, hvorefter Kaare finder en tur til toppen af en lille fjeld efterfulgt af bustur hjem. Det er en virkelig god udskiftning i forhold til den planlagte dag. Håber så bare vejret er med os.

Animations video af en kort gåtur

Relive ‘Færøerne 20190909’

Video fra hele dagens vandring