Italien, Dolomitterne 2019 dag 2

Mandag 29. Juli 2019

Vandring i Claut

Dagen starter med morgenmad kl 7.00. Jeg har sovet rigtig godt og føler mig trods den hårde dag i går frisk og veloplagt. Morgenmaden er okay, men ikke noget specielt, der er helt lyse boller, lidt parma skinke, ost, nutella, yoghurt, müesly og frugter skåret i tern samt lidt pumpernikkel agtig brød. Hertil te, kaffe og friskpresset juice af en art.

Dagen er opdelt i 2 mindre ture, for ligesom at få os igang. Vi starter med en godt 2 timers vandring til en lille top i området med udsigt over Claut.

Vi går kl 8.00. Det er netop begyndt at regne så det er på med regntøjet. De første vel 500 m er på astfalt derefter drejer vi stejlt op af en skovsti. Netop de vi drejer ind på stien, stopper regnet og solen kommer frem, så vi taler en kort pause og smider regntøjet.

Efter en pæn 200 meters stigning i tætbevokset skov, åbner stien sig til utrolig de smukke omliggende bjerge. Små silke agtige mini skyer ligger ofte under os og det giver utrolig kønt syn.

Vi når den lille top, hvor en lille religiøs bygning pryder landskabet og giver god mulighed for en lille pause med den skønneste udsigt over området og vores lille by Claut nede i dalen.

Nå har vi kendt hinaden i lidt tid og den lille pause benyttes så til at vi lige fortæller lidt om os selv – efter præmissen om at det nok sætter lidt bedre fast, nu da vi allerede har kendt hinanden en smule fra i går aftes.

Vi går nu tilbage ned til byen af en anden hyggelig vej. Stopper ved byens lille supermarket og får handlet lidt ind.

Animations video af dagens første tur

Relive ‘Italien 20190729-1’

Vi går tilbage til hotellet, hvor vi har en 1½ time indtil vi skal have frokost klokken 11.30. Frokosten består af en portion Pasta med noget tomat-kødsovs efterfulgt af en salat. Prisen for frokost på hotellet er 16 euro, igen (som ved aftensmad) inklusiv drikkevarer. Efter frokosten har vi en time, som jeg benytter til at få skrevet dagbog.

Vi bliver hentet at vores 2 små mini busser og kørt 20 minuter til den lille by Erto for dagens anden vandring starter.

Ruten starter med 220 meters meget stejl stigning. Vi er et par stykker der føler der er rigtig hårdt og vi tager det lidt i ejet tempo, med små pauser efter vel hver 30-40 højdemeter, det er virkelig stjelt, i tillæg til varmen og ikke mindst luftfugtigheden der går det utrolig hårdt. Selve det hårde stykke er ikke fotograferet da det ikke rigtigt var muligt at få noget brugbart ud af det, plus strækningen var ikke videre køn. Men vi kommer straks efter til et lille udkigspunkt. Den resterende del er turen er nu mindre stigninger og senere en hel del nedstigninger.

Den næste halv time foregår i skov med begrænset udsyn, men pludselig åbner skoven sig op og stien bliver nu eksponeret til det kønneste syn over de nærliggende bjerge men en smukt lille sø, men en uhyggelig historie (beskrevet senere).

Efter en lille kort vandring ankommer vi til byen XXX hvor vi får en lille forfriskning på byen cafe. For mit vedkommende blev det til en is-sandwich med en cappucino.

Turen går herefter videre, hovedsagelig gennem skov og ofte med begrænset udsigt.

OPDATERES SENERE….

Animations video af dagens anden tur