Kreta 2019 dag 6

Torsdag 25. Juli 2019

Imbros Gorge

Dagen startede tidligt med vækkeuret gik amok 5.30. For at kommepå dagens tur måtte jeg først med regional bus til Kolympari og derefter med turistbussen.Bussen skulle afgå 7.00 første stoppested på turen så ligger 750m fra mit hotel. Men da jeg er bange for at køre med bus i områder jeg ikke kender går jeg i god tid og er fremme 15 min før bussen skal køre. Men som forventeligt kommer bussen først 15 min før sent (lidt imponerende da det er afgangsstationen). Nå, men ingen problem. Jeg har 1,5 time ventetid i Kolympari, hvilet dog kun bliver til en god time… Eller rettere…

Først finder jeg en café og får lidt morgenmad mens jeg venter. Der der ikke det store udvalg så den blev en kop te med en sausage pie (reelt pølse i svøb af butterdej). Efter et besøg i det lokale supermarked stiller jeg mig så til at vente på turistbussen. Igen er dette første stop men alligevel kommer bussen først 20 minutter efter planlagt tid ? jeg var godtnok ved at blive nervøs.

Vi kører ind mod Chania og samler folk op hele vejen mens bussen sidst nærmest bliver fuld. De er godt 40 personer. Den næste 1,5 time er en utrolig smuk køretur, kun overgået af turen tilbage senere på dagen.

Vi ankommer til Imbros Gorge. Efter alle har købt billet og der er gjort mandtal, får vi besked på hvor vi mødes ved vejs ende og vi får lov til at gå. Jeg skynder mig det første lille stykke da jeg ikke har planer om at gå i en så stor gruppe. Min tanke er at bare jeg lige kommer foran går jeg nok hurtigere end de fleste på det lange stærk… Hvilket viser jeg at være sandt.

Turen er oplyst til at være for hele familien, så længe man bare er i god form og er stabil på fødderne for stenene helevejen ved ligger løst og ruller let under benene hvor hvert skridt. Men ellers er turen let med et stabilt over 700m ned over 7km (reelt 8km, da der er et stykke både før og efter turen officielt starter og stopper.

Efter ca halvvejs begynder der er kommer tætte slugter eller vægge man skal igennem hvilket er et syn der ikke rigtigt kan vises på billeder.

Der kommer endda et par Kri-Kri til syne. En speciel bjergged der kun findes på Kreta. Kaldes også for Crete Ibex eller Crete goat.

Den kraftige vind, som dog her i slugten ikke føler som mere end en pæn konstant vind, har gjort at de 28-30 grader aldrig rigtig føles for varmt. Det er helt klart første gang jeg har vandret i et timer timer Kreta uden at være gennemblødt af sved.

Turen er nu ved at være ved ende. Jeg gik turen på 1 time for 45 minutter plus lidt ekstra seværdighed uden for turen. Turen forventes at tage 1½-3 timer, hvor de fleste af de andre i gruppen brugte 2½ time. Det gav mig god til til at hurtig frokost på en restaurant praktisk placeret tæt ved udgangen.

Animations video af vandringen gennem Imbros Gorge

Relive ‘Kreta 20190725’

Bussen køre nu en kort tur, ca 10 minutter til den lille chamerende havneby Sfakia, som også er den by vi sidste år sejlede til efter Samaria Gorge.

Det giver mulighed for at så smagt den berømte Sfakia Pie som er en mellemting mellem en en crepe (dansk pandekage) og en amerikansk pandekage, men fyldt med græsk ost. Jeg finder en plads på restaurant Taverna Delfini og får min Sfakia Pie, der serveres med honning. Hertil en stor iskold Mythos (lys græsk øl), det må være fortjent.

OPDATERES senere med et par videoer og lidt mere tekst….