Korsika 2019 dag 4

Tirsdag 11. Juni 2019

Kysten set fra oven

Jeg har sovet rigtig godt i nat, der er fortsat ingen problemer med ryggen, men min albue har godt meget ondt, og der er en smule blod på lagnet. Det bløder ikke mere, men faldet i går har klart været værre end jeg først antog.

Hele gruppen er nu igen samlet og dagen starter som i søndags direkte fra hotellet, eller rettede tovet, hvor de enkelte grupper skulle købe ind til vores frokost (charcuterie). I dag går turen direkte op via byen, hvor vi hurtigt kommer ind på små smalle stier, der i begyndelsen følger byens indkørselsveje.

Hurtigt drejer stien fra og vi begynder en opstigning på godt 400 højdemeter, alt imens vi har en vidunderlig udsigt over byen Ile-Rousse, hvor vi har vores hotel.

Vejret i dag er fortsat varmt, ca 24-25 grader, men der er fortsat en lille brise, og stierne er ikke så indelukkede som i søndags, så det går godt, selvom blusen meget hurtigt er gennemblødt af sved.

Efter godt 200 meters opstigning, holder vi dages første pause. Her er smukt udsigt over Ile-Rousse og kysten. Et æble og en masse vand er lige hvad jeg trænger. Mine to klæder (vandre viskestykker om man vil) som jeg bruger mig til at tørre sveden af ansigtet, er allerede nu totalt gennemblødt – det bliver vist en lang dag. Jeg forsøger derfor at spænde det ene klæde på min rygsæk så det kan blive tørret af solen.

Turen fortsætter opad, og vi går igennem en lille smuk by, med historiske gader og en lille kirke.

Turen fortsætter op og vi kommer snart til en lille gammel kloster ruin.

Stien er nu blevet til en nyanlagt bred grusvej, istedet for vores vanlige smalle natur stier. Trods det er synd at civilisationen har taget over, er det trods alt bare en sti uden nogen anden form for civilisation og stien er meget lettere at gå på, så alt er godt. Den smukke udsigt gør klar en forskel for den generelle oplevelse.

Vi ankommer til vores frokost sted, som er en lille gårdbutik, der har valgt at gå en lidt anden vej end det traditionelle. De producere her kun vin og friskpresset citron- og vindruesaft, som udelukkende sælges på stedet som udskænkning til turister.

Ruby Rejser har lavet aftale med gårdbutikken så vi kan sidde i selve forretningen med vores medbragt mad og samtidigt nyde husets vin og friskpresset saft. Det er et vidunderligt og hyggeligt sted. Jeg køber både med friskpresset citronsaft og en blanding af vindrue- og citron-saft. Sidstnævnte var ikke mindre end vidunderligt. Men den rene citronsaft… det viste sig at man skulle fortynde den med vand og blande med sukker, men det skulle godt nok meget til før jeg kunne drikke den.

Efter en enorm lækker frokost, af vores medbragte råvare, går turen endelig nedad.

Det varer ikke længe inden vi igen skal op – vi kommer forbi den lille historiske kustnerby Pigna, der med sin kirke og skønne historiske bygninger ligger på en lille top omringet af højdere bjege. Både byen og de omlæggende bjerge kunne ikke være mere indbydende.

Vi går en kort tur i landsbyen og tager et hurtigt kig ind i kirken, hvorefter turen går videre.

Turen fortsætter nu nedad, men ikke længe.. nej, vi skal lige nå endnu et pas, hvor der ligger en lidt større by, kaldet Corbara. Her er der en rimelig pæn men kort opstigning igen, dog ikke noget sammenligned med i formiddags. Men vi er efterhånden vandt til stigningerne… måske jeg rettere skulle sige at jeg er, de fleste andre har ikke de store udfordringer med opstigninger men rettere nedstigningerne.

Vi holder her en lidt længere pause med tid til en banan, müesli bar og en masse vand.

Turen går nu tilbage til Ile-Rousse, og vi ender med en tur på godt 18km over godt 7 timer (fraregnet tiden hvor vi spiste frokost). Benene er endelig lidt trætte og jeg begynder at få ondt i venstre fod, så det er godt det er fri-dag i morgen.

Igen i dag er der fortrinligt aftensmad bestående af kyllinge terrin med salat efterfulgt af kanin i senneps-sovs med pasta penne og salat. Til dessert en fransk nougat is med frisk usøddet jorbær mos. Det er virligt godt at vi går så meget, ellers havde dette afgjort været en fedekur – men under omstændighederne taber jeg mig sandsynligvis.

Animations video af dagens tur