Korsika 2019 dag 2

Søndag 9. Juni 2019

Udsigter fra Ile Rouses bagland

Vi mødes til morgenmad kl 7.30, og starter dagens vandring kl 9.00. Vi skal i mellemtiden nå en tur i byen for at købe dagens frokost. Vi er et par stykker der går til en lokal bager. Frokosten står på en sandwich med ost og skinke.

Selve vandringen i dag, er en efter sigende en lettere tur, der ligesom skal have os igang. Men det skal hurtig vise sig at det bliver en meget hård dag – muligvis mest pga den enorme varme.

Vi starter turen med vandring fra hotellet, langs kysten hvor vi dele af turen går på standen, det i sig selv er lidt hårdt at gå i, men det er en kort strækning. Alle er i højt humør og vejet er godt. Den fælles aftensmad i går gjorde at vi allerede taler rigtig godt sammen og gruppens størrelse gør at vi netop hurtigt lære hinanden at kende.

Efter lidt tid drejer vi ind af nogle meget smalle stier og går ind i mod bjerget. Solen stor højt på himlet og vi der er mellem 26 – 28 grader resten af dagen. Herfra går det meste af ruten ad stier der er tæt bevokset og vi har træer ved siden og over os meget af turen. Det hjælper naturligvis imod den direkte sol, men samtidigt bliver det ligesom at gå i en gryde hvor vinden står meget stille og det bliver lidt hårdt at få vejret.

Efter en hård opstigning, nok mest hårdt pga varmen ankommer vi til en lille kirke, hvor vi finder en plads i skygget langs kirkens mure, og spiser vores yderst velfortjente mad. Michael (vores guide) kom med en fif i går – tag en ekstra skjorte med og skift til frokost, det hjælper ikke at side med en våd skjorte på. Så jeg skifter skjorte og det er helt sikker ikke sidste gang at jeg tager imod det gode råd.

Turen går nu nedad, mens vi følger en sti langs bjerg-ryggen. Jeg er i mit es, elsker at gå nedad.

Det er første gang i små 10 år at jeg går med en ny rygsæk, som jeg desværre ikke har fået testet rigtigt hjemmefra. Turen ned og med en enkelt mindre stigning på vejen bliver derfor rigtig hård – ryggen skriger af smerte. Men mine problemer er dog ingenting sammenlignet med Karin, der er totalt knækket. Hun virker dehydreret – vi alle har taget for lidt vand med på turen, da alle drikker meget mere end ventet pga den utrolig hede. En del af os giver lidt af vores vand til Karin, som ved hjælp af Mikael stille og roligt kommer i mål. Dagens tur ville nok havde været overstået 30-45 minutter hurtigere hvis der ikke havde været disse problemer, men det er fint… alle andre er i godt humør og gruppen begynder stille og roligt at passe bedre sammen.

Da jeg kommer hjem, efter 17 km vandrings, og ca 410 m op og ned i 26-28 graders varme, går jeg med Tove og Jens til hotellets pool, smider støvler og sokker og sidder med fødderne i poolens is-kolde vand. Det er utrolig skønt trods rigtig rigtig koldt. Jeg går efter 20 minutter til mit værelse og ligger på sengen for at afhjælpe smerterne i ryggen – ender med at falde i søvn i en times tid.

Jeg går herefter en tur i byen for at handle lidt vand, frugt m.m. til de næste dage. Efter et kort fællesmøde med info om de kommende dage, er det aftensmad… menuen står på grønsgssuppe, efterfulgt af and med råstegte kartofler og til sidst bagt æblemos med crumble på toppen. Hvis denne gode mad og store portioner fortsætter bliver det vist en fede-kur jeg er kommet på.

Animations video af dagens tur