Korsika 2019 dag 1

Lørdag 8. Juni 2019

Ankomst til Korsika

Væggeuret ringer første gang kl 4.15 om morgenen på hotellet Copenhagen Go i Tårstrup. I går aftes var jeg i DR byen til klassisk koncert med Jacob og var kommet i seng kort før 24.00. Så væggeuret måtte ringe nogle gange, ikke fordi jeg sov, men jeg var bare for træt til at stå op. Jeg havde nu ikke så travlt, så jeg tog det lidt med ro. Stod op 4.45, kom hurtigt i bad, skiftede tøj og var ved lufthavnen 1 time senere.

Jeg får hurtigt checket ind, og finder mig lidt morgenmad, en skøn Croque madame med spinat… ja det er ferie og slankekuren langt på hylden for en uges tid. Ved gaten spotter hurtigt nogle som jeg forventer at være medpassagere.

Ved ankomst til Bastia lufthavn, skal vi underligt nok vise pas, direkte efter finder vi vores guide inden vi har fået vores bagage – begge dele overrasker mig. Hvorfor skal vi vise pas? og hvordan er han kommer ind før bagage området? Nå, men gruppen bliver hurtigt samlet, vi er kun 10 mand – 3 par og 4 der rejser alene. Vi må have været heldige at de ikke aflyste turen, for minimum deltagere var egenlig sat til 12. Det passer mig nu rigtig godt at vi er en så lille gruppe.

Køreturen i vores lille mini-bus tager godt 1 time. Lille bus er måske ikke helt sand, der er plads til 29 og vi er 10. Sammenlignet med Topas turen for 2 måneder siden er det klart en mere distance imellem os, vi ser ud til alle at lige skulle se hinanden lidt an. Det er en utrolig flot bustur, hvor vi tydelig ser at øen netop er en bjerg ø, hovedsagelig beboet langs kysterne. Vi ankommer til hotellet kl 12.00. Ikke alle værrelserne er klare endnu, her iblandt mit. Jeg går en tur i byen med Kim og finder et sted for lidt frokost.

Efter et par timer er vi tilbage ved hotellet. Jeg tjekker ind og hviler lidt en lille times tid, inden vi har aftalt at mødes med vores guide, kl 16.00. Der er reelt ikke planlagt nogen aktivitet/vandring før i morgen, men guiden foreslog alligevel at vi kunne mødes til en fælles gåtur for at se lidt af området, inden det endelig går løs i morgen. Det er jeg da klart med på.

Vi går en lille 5 kms rundtur, først ud til et par små skønne øer, og sidst en lille tur i byen.

Det runde tårn nederst, er et såkaldt Genova tårn, der står godt 90 stykker rundt om på øen i syns afstand af hinanden. Det blev i det 17. århundrede brugt til at varsle hinanden om pirat angreb.

Det er en hyggelig, afslappende og varm tur på omkring 24 grader. Vi fik set lidt af området, talt lidt med hinanden og varmet benene op til de kommende dages hiking.

Vi mødtes igen 19.30 til fælles spisning på hotellet til en 3-retters menu bestående af forret med løgtærte med salat, hovedret grillet rødtunge med zucini-gratin, dessert: prinsesse-kage med bastone ligende kiks. En utrolig velsmagende menu. En godt service er at man på hotellet køber en flaske vin, hvorpå der skrives værrelses-nummeret. Drikker man der ikke færdig, har man resten til de efterfølgende dage – jeg tror jeg har nok til 4 dage – rigtig god service faktisk. Samtidigt en rigtig dejlig rosé vin, som jeg valgte for at få noget koldt. Hotellet serverer kun lokal rød-, hvid- og rosé-vin fra Korsika og lokal øl.

I morgen går det igang, jeg glæder mig i den grad.

Animations video af dagens tur