Madeira 2019 dag 5

Onsdag 17. April 2019

Fridag i Funchal

I dag er der ingen planlagt vandring eller fællesaftensmad. Jeg har aftalt med Maybritt at vi tager i den botaniske have og evt den Tropiske (Japanske) hvis der er tid. Til morgenmad spørger Jette om hun kan komme med så tre går ned til havnen og finder svævebanen. En taxi chaufør gør sit bedste for at overbevise os om at han er meget billigere end de 2 svævebaner – men en hurtig hovedregning viser at det overhoved ikke kan svare sig. Derudover er svævebanen en oplevelse i sig selv, langt bedre and at sidde i en taxa.

En samlet pris på 32 euro for begge svævebaner tur/retur samt indgang til den botaniske have virker billigt for mig, hvor alene turen i svævebanerne er pengene værd. Den nye svævebane der går til den botaniske have er fra 2006 og går over køn bar natur, sammenlignet med den første ældre svævebane der går over selve Funchal by.

Vi tager haven oppefra og ned, da vi ankommer med svævebanen. Det betyder at starten af haven er meget træ-orienteret og bliver klart bedre jo længere ved vi kommer i haven, med flere og flere blomster, planter, kaktusser.

Haven er næsten tom da vi ankommer, kort efter åbningen. Vi tager os god tid til at rigtig studere blomster og træer. Trods der er utrolig skønt, tager jeg ikke så mange billeder i løbet af dagen.

Efter små 2 timer er vi alle sultne, så vi finder en lille café restaurent hvor jeg får den skønneste grønsagssuppe, efterfulgt af en banankage og en Cappucino. Vi er dog alle på turen blevet enige om at kaffe på Madeira er ike noget at løbe langt efter, hver gang bliver man skuffet.

Vi fortsætter turen rundt i haven, som nu er blevet langt mere blomst-orienteret og kønnere på alle måder. Der er ligeledes større områder med agaver og kaktusser.

Efter en kaffepause beslutter vi at bevæge os mod udgangen, vi har været 5-5½ time i haven, og har har nok. Efter to skønne svævebane ture retur går vi lidt rundt i Funchal får et finde en supermaket i Bilka størrelse. Her køber jeg lidt vand til de næste dages vandretur.

Vi går tilbage til hotellet og beslutter at tage ud til fælles aftensmad i den gamle bydel lidt senere på aftenen.

Vi går ned til byens gamle restaurant kvarter og ser rundt mellem de forskellige spisesteder. En rigtig god sælger får os truket ind på en lidt for turist-præget restaurent på en skøn tagterrasse. Mens vi venter på maden blievr det pludselig skruet op for det oblikatoriske TV der findes på alle restauranter. Der er sket en slem ulykke, hvor en tysk turistbus er kørt galt tæt ved lufthavnen og en masse er døde. Det er meget tæt på et sted hvor vi har kørt en del gange de sidste dage.

Spisesteder viser sig ellers at være hyggeligt og maden viser er også rigtig god, men vi havde nok alle håbet på en lidt mere afslappen og autentisk stil med mindre antal menesker. Vi har en hyggelig aften, hvor jeg virkelig nyder at vi bare at os 3 istedet for den store gruppe. Selvom det er hyggeligt at vi alle er samlet er det også mere anstregende og dette er klart mere afslappende og hyggeligt for mig.