Madeira 2019 dag 2

Søndag 14. April 2019

Vandring Rabacal – Prazeres

Dagen startede med en rigtig god morgenmad på hotellet. Kort efter mødes vi ved receptionen og får vores frokost-madpakke udleveret, som består en af salat med kylling og en sandwich af hvidt toastbrød.

Vi køre med vores bus 45 minuter op og op – fra havn niveau til 1333 meters højde, hvorfra vi skal gå 6 km med et fald på 326 meter. I bussen møder vi vores lokale guide Jesse, som antageligvis er midt i 20’erne og utrolig behagelig veltalelde guide, der kender alt til den lokale flora og fauna.

Dele af turen går igennem en 800m lang tunnel, i bælgravende mørke, hvor det var påkrævet at vi alle bar pandelampe.

Ved enden holder bussen og venter. Vi køre nu omkring 40 minutter tilbage til kysten til byen Lombada dos Marinheiros hvor vi spiser vores madpakke ved en lille kiosk – eller som Rita siger, en blandet landhandel 🙂

Animations video af dagens første del

Relive ‘Madeira 14042019 del1’

Dagens 2. etape, der består af 12km levadavandring, er en mere eller mindre flad small strækning der betyder en adspredt gruppe i gåsegang. Jeg går som i morges hovedsagelig med Maibritt. Vi vil begge gerne stoppe lidt op… jeg tager billeder mens hun ser på blomster og planter. Så vi holder os lidt i den baggereste del af gruppen, for at få mulighed for at stoppe op undervejs (ellers lidt svært med en gruppe i tæt gåsegang).

Rita er, som på hele turen bagtrop og sikre alle er med, mens Jesse går i front, mens hun viser vej og ind i mellem fortæller lidt om området, flora og fauna.

Turen er ikke svær med blot lang. Den smalle stig der til tider har et ret brat lodret falod til den ene side, kræver at man har øjene med sig – med andre ord, stop op når der tages foto. Det er en flot og god dag at starte vandreferien med. Fint at starte turen med en knapt så udfordrende dag, inden de mere anstrængende dage vi har i vente.

Udover den smukke udsigt er der konstant kønne og anderledes planter at beundre.

Total bestod dagen 2 vandringer af 17,75 km med en stigning på 100 højdemeter og 400 meters fald. Der var ingen direkte passager med bratte stigninger, mens nedstigningen var betragtelig på steder.

Animations video af dagens anden del

Relive ‘Madeira 14042019 del2’

Tilbage ved hotellet…

…er vi en lille gruppe på 6 der går en tur ud for lille drink. Det er skønt at sidde der i solen og så en lille forfriskning. Jeg prøver en Puncha (en lokal punch drink), der godt nok smager lidt mystisk, men man vender sig til den.

Vi er først tilbage på hotellet 45 minutter inden vi skal mødes til fælles middag på restaurant. Så efter et hurtigt bad står den på fællesspisning, på den café jeg spiste frokost i går.

Vi havde en rigtig hyggelig aften med god velsmagende mad. Vi fik alle grillspyd af utrolig velsmagende lokalt oksekød og samme ubeskrivelig gode hvidløgsbrød fra i går. Det viste sig at være en lokal specialitet kaldet “Bolo do Caco” bestående af mel fra sødekartofler – jeg beslutter at købe dette ved alle mulige lejligheder – alle fra gruppen er iøvrigt helt vild med brødet.

Tilbage på hotellet 21.30, hvor jeg går direkte i seng. Det har været en fantastisk dag med mange indtryk og mange nye menesker at lære. I morgen mødes vi 8.45 – mens morgenmad ikke er før 8.00 så der er ikke meget tid inden bussen kører.