Kreta 2018 dag 8

Torsdag 2. August 2018

Skønne Chania

Jeg står tidligt op og begynder at pakke. Efter en aftale hos Tina ved frokost tid, går turen nu videre til Chania, hvor jeg har 3 nætter inden jeg vender næsen hjemad.

Tina henter mig tæt på hotellet kl 12.00 hvor er er tilbage igen 1½ time senere. Jeg har allerede checket ud inden Tina hentede mig, men venter nu i receptionen på min taxa, som er bestilt hjemmefra.

Tiden går, men der kommer ingen Taxa. Efter en god ½ time kommer Antonio og spørger om han ikke skal ringe til Taxa selkabet, jeg var selv ved at gøre det, men det er naturligvis letere hvis han klare det. Så hun ringer og taler med direktøren – jeg kan høre at der bliver sitlle i den anden aende, de bekræfter at min tur og købt og bestilt. Efter lidt frem og tilbage og venten på at Taxa selskabet ville ringe tilbage, ringer de at siger at der er en Taxa fremme om få minutter. Åbenbart var direktøren så utilfreds at han informerede at hans chafør vil blive fyret. Der kommer straks (2 minutter) senere en Taxa, lidt imponerende da mit hotel ligger langt fra alt.

Da jeg nærmer mig Chania, spørger chaføren mig om jeg er fra FIRMAET? jeg er lidt overrasket og siger blot at nej, jeg er på ferie. Der går ikke lang tid, så fortsætter han… men du skal du til møde med noget fra firmaet… Nej bekræfter jeg… han virker meget forvirret – hvorefter han siger at han ikke forstår hvorfor at han var blevet bedt om at haste ud og hente mig, inden for max få minutter, og at jeg skulle behandles som VIP 🙂 noget tyder på at de er bange for en dårlig omtale på sociale medier.

Jeg ankommer til mit hotel “Klinakis”, som er et noget større end det lille familie hotel jeg kom fraJeg har aldrig fået en så varm velkomst. Hotellet er eget en 2 søstre, der begge er de sødeste velvoksne damer med utømmelig energi og smil samt utrolig snaksagelige. Jeg checker ind på mit værrelse som denne gang er præcis som ventet, med den skønneste udsigt stenkast fra vandet fra min balkon.

Jeg går straks imod byen. Jeg er blevet godt sulten, klokken er efterhånden 15.30 uden nogen middagsmid. Jeg kommer kun en fjerdedel af vejen til byen, inden jeg finder en lille restaurent langs strandprominaden. Maden er ikke noget sætligt, men det er billigt og udsigten er rigtig god.

Jeg skynder mig videre ind imod byen…

Da jeg nærmer mig den gamle bydel og den lille tyriskhavn, bliver jeg mere og mere overrasket. Jeg kan have svoret at jeg har været her før – den virker sp utrolig bekendt. Trods det meget turist prægede område er den virkelig hyggeligt. Jeg jeg har ikke så meget tid og beslutter at vente til lørdagen (2 dage senere) med rigtigt at udforske byen.

Efter at have gået lidt rundt, findet jeg den lille café Thea (Oea) som Tina havde foreslået mig at besøge. Jeg bestiller en iskaffe med Kalua, præcis hvad jeg trængte til. Caféen ligger med den bedste udsigt i byen over den lille turist-havn og jeg sidder der en god time bare for at nyde udsigten og kommet med over chocket med de mange menesker jeg nu er i blandt.

Jeg går tilbage mod hotellet…

Jeg går tilbage til hotellet. Jeg er godt træt efter de mange oplevelser de seneste dage, og samtalerne med Tina. Så spiser derfor på hotellet, som dagligt servere en buffé bestående af typisk græsk mad lavet udelukkende af lokale råvarer. Maden er vældig velsmagende, men ikke det bedste jeg har oplevet og er nok lidt dyr til prisen – men omgivelserne er hyggelige.

Jeg sidder kort fra vandet i mørket og hører bølgernes brusen alt imens den ene en hotel-ejerne akompanieret af en af gæsterne, synger den smukkeste opera aria som end ikke Det Kongelige Teater vil kunne overgå.