Spanien Camino Primitivo 2022 dag 2

Lørdag 9. April 2022

Oviedo til Grado (29km og 577 stigning, jeg gik fejl et par gange som kostede både længe og højdemeter)

Jeg havde svært ved at falde i søvn, værelset var alt for varm. Knapt var det lykkedes, høres en høj larm, det går nok nogle minutter før det går op for mig at det er brandalarmen. I starten blev lyden del af min drøm, men pludselig går virkeligheden op for mig. Jeg får tøj og støvler på og går ud på gangen. Jeg møder en spansk kvinde, der forsikre at alt er okay, jeg skal bare gå i seng igen.

Alarmen bliver ved i vel 15-20 min inden den slukkes. Jeg går endelig til ro, men alarmen starter og bliver slukket øjeblikkeligt gentagende gange de næste 15 min. Jeg falder så endelig i søvn og vågner som vanligt lidt over 6 og kan ikke sove mere. Det bliver vist en hård dag i dag, med de få timers søvn.

Morgenmad restauranten åbnede desværre ikke før kl 8.30, men det betød nu bare at jeg havde god tid til morgen. Jeg ville nu gerne ha startet tidligere, da det er en lang vandring i dag.

Jeg pakkede stille og roligt mine ting og gjorde alt klar så jeg kunne smutte, direkte efter morgenmaden. Jeg spiste lidt yughurt med div friske frugter, efterfulgt af en morgen bolle med honning og spansk skinke, altså hver for sig.

Jeg fik min picnik-madpakke, bestående af samme bolle med ost og skinke, en banan samt en flaske appelsinjuice.

Afsted det går, efter jeg lige har besøgt toilettet.  Jer er fremme med Katedralen ca 9.20, og har næsten pladsen for mig selv… ingen  andre pilgrimme i sigte. Jeg beslutter mig for a forsøge at finde den “rigtige vej” ud af byen, med hjælp fra min Wise app på telefonen. Det går faktisk meget let, bortset fra at jeg ikke går helt rigtigt de første par hundrede meter, hvor jeg er på min parallel vej til den rigtige… men på den anden sige, går jeg som beskrevet i min danske guide bog.. ja let skal det ikke være, når diverse kilder ikke er enige.

Efter 4 km er jeg ude af byen. Har ikke mødt andre pilgrimme, men trods det er en skøn by, er jeg naturligvis glad for endelig at se noget natur. Den storslåede natur kommer dog efter sigende først om et par dage… Med dette er nu ikke at kimse af.

Her i udkanten af byen er der fortsat flat og vandringen foregår ubesværet.

Der kommer nogle gode stigningen ind i mellem. Til min overraskelse går det langt bedre med kondien end jeg har oplevet tidligere. De 18 kg jeg fik tabte siden nytår og daglige vandringer har klart gjort underværker. Jeg er dog fuldt opmærksom på at dette er en let dag, sammenlignet med de kommende dage. Det hårdeste ved i dag er længden.

Turen går ind og ud ad små byer, hen over floder, typisk med mindre bjerge i distancen. Byer, er nu nok er stort ord. Samling af huse er nok mere præcist, og hvor skønt er det lige… Det ligner desværre ikke meget på fotos, men der er temmelig kønt og fredeligt, med fugle der kvidre dagen lang og små firben der farer i skjul ved den mindste bevægelse.

Hvordan det lykkedes skal jeg ikke kunne sige, men jeg syntes ikke rigtig at have set hverken gule pile eller muslingeskallen i lang tid, så jeg tager telefonen frem, aktivere netværk og åbner Wise app’en… Ganske rigtigt, jeg er ikke længere på caminoen, jeg har vandret af en landevej (god ned af bakke) nok ca 700-800 m for for langt. Jeg ved at der er nogle hold pilgrimme efter mig, det viser sig at de også er gået fejl.

Første hold, et et ældre spansk par. Vi kan slet ikke forstå hinanden, så indtil videre har den stået på det traditionelle “Buen Camino” og ikke andet. Jeg gør dog hvad jeg kan for at forklare at vi ikke er på caminoen længere. Kvinden tager det straks seriøst, mens hendes mand bare går videre. Hun ringer nu på dørklokken ved det nærmeste hus og taler med sønnen der fortæller at vi skal tilbage op ad bakken, og ned af en mark-sti, væk fra vejen. Kvinder signalere at jeg bare skal gå, hun skal have fundet sin mand.

Jeg bliver noget overrasket over mig selv, det går faktisk lidt stejlt op ad, men jeg har stort overskud og går hurtigt op. Jeg er vel noget knapt halvvejs, da jeg møder den næste gruppe af 4 spanske pilgrimme. De er også gået fejl. Heldigvis taler en kvinde på min alder rigtig godt engelsk, og vi sludre løs den kommende nogle kilometer.

Jeg vandre nu igen alene. Det er vigtigt at vandre i sin egen hastighed, og det gik lidt for langdomt i selskabet. I perioder går stien ind i skov områder godt væk fra trafik og mennesker.

De er sidste 4-5 kilometer, går overvejende på større veje, og ind i mellem på mindre stiger rundt om små landsbyer.

Det lykkedes endnu engang at overse en gul pil, da jeg skulle navigere rundt om en modkørende traktor. Så igen kom der lidt ekstra kilometer på. Men det betyder jo ikke det vilde… Så længe jeg hygger mig sådan her, tager vi gerne et par kilometer ekstra😉

Da jeg endelig kommer til mit albergue (herberg), er benene trætte. Min hælspore gør temmelig ondt, ligeså med storetåen på samme fod… Værst af alt.. jeg har fået slidsår mellem balderne… Arv det gør ondt. men hvad… det hører med. Jeg tager et langt bad, og hviler god time på sengen. Herefter finder jeg Google maps frem og leder efter et apotek eller supermarked. Nærmeste apotek er godt 20km væk… Så det bliver til et supermarked. Det ligger så godt 1,5km væk, men jeg må forsøge at finde en negleklipper.

Iført mine recovery sandaler fra Hoka går jeg mod supermarked. Fødderne er glade for de nye omgivelser, og smærterne er langt mindre nu. Det hjalp nok, at jeg i lang tid fik masseret foden med min korkbold hjemme på værelset. Til min overraskelse, er det er stort supermarked a la Bilka i denne lille by, og jeg finder en negleklipper… På vej tilbage leder jeg efter spisesteder… Alle er lukkede, åbner først kl 20.00 eller senere. Det er gennemgående fiskerestauranter, som jeg bestemt ikke skal ha, så det bliver til en burger joint, med de mest støjende børn og unge jeg nogensinde har oplevet, samt et tv med sport, så ro bliver der intet af. Det slår endda McDonald’s i Nykøbing. Men jeg er fuld af overskud, så det genere ikke, jeg benytter blot tiden til at skrive lidt på bloggen.

I morgen står den på ca 22 km til byen Salas.

Her en lille animation af dagens vandring.