Spanien Camino Primitivo 2022 dag 0

Torsdag 7. April 2022

Rejsedag til Oviedo

Mit planlægnings-gen og usikkerhed for om noget gør galt, har de sidste dage været på overarbejde… Var meget usikker på at rejse med min rygsæk som ind-chekket bagage, har altid har den som håndbagage, men det er ikke muligt med vandrestavene. Mon diverse snore kan give problemer for bagage sortering og bagage bånd…. Jeg ender med at komme rygsækken i en let 210g transport taske/pose. Det betyder godt nok at jeg skal slæbe rundt på den i 24 dage, men mon ikke det går. Reelt er det forsikringsmæsigt smart, da flyselskaber ved mistet eller ødelagt bagage, ikke erstatter tasken/kufferten, men kun indholdet. På denne måde er min rygsæk nu omhandler til indhold og er derfor dækket 🙂

Efter et par timers tog tur, ankommer jeg til lufthavnen, som heldigvis ikke længere ligner den spøgelsesby jeg oplevede for 2 år siden, midt i Corona tiden. Der er dog fortsat begrænsede afgange og klart mindre folk end normalt.

3 timer i lufthavnen var nok lidt overkill, men fik tiden til at gå men en fin Pasta al Ragù

I flyet var det velkommen til den gamle fjende… Masken 😱

Turen fra København til Madrid forløb ikke helt som planlagt. Københavns lufthavn havde problemer med at få læsset lufferne i ride og flyet blev 30 forsinket… ikke optimalt når jeg kun har 55 min til at skifte fly i Madrid. Vi ankom med det samme forsinkelse… Det vil sige at da jeg forløb flyet var boarded begyndt for 1 0minutter siden

Bed benene på nakken løb jeg afstand med mit mundbind. Jeg takkede mig sig for at havde tabt 18kg inden turen og at min form var bedre end i årevis. Da jeg ankom vi gaten tom, bortset fra tom ansatte der straks spurgte, kommer du fra København… De havde klart ventet mig. 15 sekunder senere kom endnu en passager fra samme fly så vi var de sidste.

Da vi ankom i Oviedo var min bagage ikke med flyet, det samme galt en del andre passagerer.

Så ned i kø hos Iberia og melde tasten forsvundet. Da det blev min tur havde det fundet ud af årsagen, flere andre havde jo meldt om samme problem. Det viste sig at der var for kort tid mellem flyene så Iberia blot havde besluttet ikke at laste bagagen, da der ikke var tid. Da jeg fik slået telefonen tid kom der også en SMS der var sendt allerede inden flyet var afgået fra Madrid, med info om at bagagen ikke kom med. Vi fik aftalt at min tasten bliver afleveret næste dag på hotellet. Det er godt nok heldigt at jeg havde planlagt en hvile dag.

Min forudbestilte chauffør, havde hjulpet mig med at finde fra til Iberia kontoret og kørte mig nu til hotellet, mens han uafbrudt fortalte om området, dets historie, hvad jeg burde smage af mad, og han anbefalede en restaurant til meget sen aftensmad.

Hotel Fruela kan man bestemt ikke klage på. Værelset var moderne, pænt og rent

Kort efter finder jeg restauranten som min chauffør havde anbefalet. Det var en lidt finere restaurant med med er yderst velsmagende mad.

Eftersom klokken var godt på 22.30 nøjes jeg med en hovedret af entrecote med stegte champignon og cremet kartoffelmos (og pomfritter som nu ikke stor på menukortet, jeg må havde ligned en der trængte). Til dessert valgte jeg en lokal specialitet, som jeg desværre ikke husker navnet på, men jeg vil beskrive det som en creme brulee, hvor creme var erstattet af en sød cremet risbudding. Jeg kunne forstå at den normalt blev serveret med kanal i stedet for den karamelliserede top. Men godt smagte det.

Som altid i det syd europæiske får men lidt ekstra at snacke på, både før og efter maden. Til en start, fik jeg lidt frisk presset olivenolie, så grønt som græs med en skøn smag, med et par skiver spansk pølse og hjemmebagt brød.

Må nok sige at jeg aldrig har smagt olie med så meget smag, yderst interessant.

Som en ekstra snack efter maden fik jeg, hvad bedst kan beskrive som hjemmebagte butterdej sløjfer.

Efter 3 måneder på kur var jeg proppet, og frygter jeg har taget flere kg på.