Tyskland Bayern 2020 dag 9

Fredag 31. Juli 2020

Bestigning af Seebergkopf i Bayrischzell

Den planlagte hviledag blev der ikke meget af. Jeg ville ud og gå en smule, men syntes det alternativ til turen til i går lød lidt kedelig. Så jeg kigge istedet på min topologiske gps app (Viewranger) og beslutter hurtigt at bestige toppen Seeberg, som jeg ser når jeg kigger ud af vinduet fra mit værelse. Selve stigningen er 750m, men her er der ikke taget højde for at stigen faktisk går lidt op og ned.

Udover at det er en smuk top, valgte jeg ligeledes ruten pga vejret. Der er lovet yderst varmt vejr (26-27 grader) uden nogen videre vind og begrænsede skyer. Så denne rute lød god, da den 70-80% af tiden går igennem skov, dog med gode udsigt muligheder løbende.

Jeg får ikke noget videre at spise til morgen, hvilket er min fejl. Jeg fattede ikke sedlen som jeg skulle udfylde. Se det blev til 2 små skiver brød med smøreost, lidt honning, 3 cocktail tomater og en kogt æg, er ikke meget at gå på.

Jeg tager afsted ca 10.15. Turen går først ud af byen og direkte op i skoven i byens udkant.

Sammenlignet med de seneste dage er stigningen en smule mindre, og derved en lettere rute. Der er ikke meget at se de første 45-60min (ca 300 højdemeter) hvor skoven hovedsageligt er tæt. Indtil videre jeg har det godt, selv kondien er ikke er stort problem…. men det skal komme til at ændre sig.

Stigen bliver dog mere og mere til trærøder, hvor man skal passe godt på.
Ved ca 350 højdemeter stopper skoven for en stund, hvilket betyder bagende sol, men samridigt helt ubeskrivelige udsyn over de nærliggende bjerge.

Jeg har ikke set andet end 2 personer indtil videre, som overhalede mig inden turen rigtig kom igang. Men nu begynder de at komme i en lind strøm i modsatte retning. Der er ikke rigtig meget andet end bestigning af Seebergkopf på denne sti, med mindre man går en megey lang tur, så jeg antager de blot er startet tidligt i morges (jeg begyndte jo også sent).

Efter en af de mange gates kommer jeg til en lille hytte samt en masse køer. Jeg tænker egentligt at jeg vil stoppe og få lidt at drikke… der sidder også nogle stykker, men jeg er neget usikker på om det er privat eller om de faktisk er at sted der sælger til fremmede, så jeg går videre.

De kommende 100 højdemeter er fantastiske, blandt det kønneste jeg har set hernede. Jeg holder en lille pause og får vand og en Raw Bar… jeg elsker de energi barer… men er man træt, mangler vand og komplet tør i munden, er de barer altså seriøst svære at sluge… de har været min eneste frokost på halvdelen af dagene, hvor jeg ikke har haft mad muligheder… og de hænger mig ud af halsen….

Jeg går en smule videre… men nu get under det at blive kritisk. Usikker om det er varmen, den høje luftfugtighed, den begrænsede mad i dag, eller de mange dage på benene, men jeg er brugt og kan nærmest ikke gå mere.
Jeg går dog roligt videre… der mangler nok stadigt en 150 højdemeter, estimeret til ca 20 minutter… men jeg kan ikke gå mere end 10-20 skridt så må jeg holde pause.. af og til 1 minut, andre gange 5 minutter. Jeg er lidt usikker hvor lang tid det tager, men et går minimum 1 time inden jeg endelig når toppen.

Endelig på toppen

I starten er der 3 ældre på toppen også (antager 65-70årige) der langsom gik udenom da jeg var komplet død. Men de går efter 5-10 minutter og så har jeg det hele for mig selv i nok 20 minutter vil jeg tro.
Det er første gang jeg har stået på toppen af et bjerg helt alene og samtidigt selv fundet turen og gået efter gps uden nogen anden plan. Det var virkelig fedt.

Nu går turen nedad. Jeg er naturligvis helt vildt træt og har gabt da jeg hvilede og nød udsigten på toppen… men nu tages, som altid, et nyt gear i brug… det går hurtigt. Benene ryster lidt af og til, men det ignorere jeg og sætter fart på. Det går ikke længe før jeg indhenter de andre og går uden om med en lille hilsen…

Lidt længere fremme ser jeg nu hytten fra tidligere. Der er tomt, men jeg er udmattet og har behov for et eller andet, så jeg står lidt og venter i nogle minutter undtil ejeren kommer rundt om huset. Jeg spørger om jeg kan løbe noget koldt at drikke og får et ja… det er et udskænkning sted, der ikke reklamere med det.  Efter at have siddet der i 10 minutter kommer de ældre forbi, de kender stedet og taler personligt med værtinden… ikke at jeg forstår så meget af det… for det er godtnok ikke en tysk dialekt jeg kender.  Men inden jeg går ender jeg da lige med at tale med dem alle og fortæller lidt om min tur… får som farvel besked på at hilse kongen… de må være gamle hvis de tror Danmark har en konge.

Efter 6 timer er jeg tilbage på hotellet efter 941 højder meter op og ned. En tur som sværhedsgrad mæssigt burde være lettere end de andre dage, trods højdemeter… så må jeg nok tilstå at jeg er brugt nu, 8 dages udfordrende vandring kan mærkes. Godt der ikke er en vandredag i morgen.

Næsten hjemme går jeg i supermarkedet og og drikker på de sidste 400m to 400ml drikke yoghurt og inde på værelset ryger så en halv liter Fanta… Jeg er virkelig tørstig og sulten.

I dag var der ikke halvpension. Jeg burde nok havde talt med værtinden på pensionen, da hun fortalte første dag at det var svært at finde pladser på en restaurant hvis man ikke havde pladsbestilling. Men jeg gprnlidt rundt, cil helst udgå der jeg har spist de sidste dage, og så er der faktisk ikke mange valg, da det er en meget lille by… og ganske rigtigt, der var optaget… så jeg går 500m ud af byen til sports peber hvor jeg kan få plads.

Maden er faktisk ganske udmærket, og består af en halv liter König Ludwig dunkel fadøl, som lidt er blevet er favorit. Derudover winer-schnitzel med løg sovs, stegte løg og rösti. Men jeg er fortsat tørstig, så 1 liter kildevand ryger ned. Til dessert en Apfelstrudel med råcreme.

Animations video af en kort gåtur