Tyskland Bayern 2020 dag 6

Tirsdag 28. Juli 2020

Rundtur om Schliersee sø og middelalder ruin

Jeg tager det med ro til morgen, og starter med en skøn morgenmad på mit Guesthouse, udentvivl den bedste morgenmad indtil videre. Det foregår som på første hotel. Den her store buffet betjenes af værtinden, som spørg hvad men vil ha og så øser hun op.

I dag er en hvile dag i Schliersee. Den anbefalede rute går til en mindre sø, som turen i morgen starter fra. Så da jeg alligevel ser området i morgen, plus udfordringen med at der øjensynlig kun går 2 daglige busser retur, besluttede jeg istedet at gå en af de alternative forslag til dagen.

Den valgte rute er en vandring rundt om søen, en tur på nok ca 1,5 time. Men halvvejs vil jeg dreje fra søbredden og gå op i skoven til en gammel middelalder ruin hvor der skulle være en god udsigt.

Turen rundt er en let og i starten lidt kedelig, da der mellem stien og søen er togskinner og træer der gør man ikke kan se søen. Jeg gik afsted 9.45 og der er allerede 27 grader, der er lovet 29 efter frokost. Jeg kunne have brugt et par grader køligere, men vejret er skønt.

I den modsatte ende af søen krydser stien togskinderne og det åbner samtidigt op for lange trækninger med fri udsigt til søen, hvor folk bader og tager solbad.
De fleste bænke er optaget, men jeg finder en enkel hvor der ikke sidder folk, og samtidigt er det den eneste jeg har set i skyggen, så der slår jeg mig ned og nyder udsigten og en lille køling brise.

Turen går nu videre og efter kort tid drejer jeg fra og op i skoven. Stien er blandt det mest stejle jeg har gået på, men ikke så lang. Jeg skal blot 300-400 højdemeter op.

Ruinen er der ikke meget tilbage af, men her er rigtig fine udsigtspunkter, så det har været turen vejr.

Efter at have nydt udsigten i en halv time går jeg videre af skovstien omkring søen. Jeg holder mig ca 300-400 højdemeter over søen og får lejlighedsvis syn for udsigten mellem træerne.

Tilbage i Schliersee har jeg nu tilbagelagt godt 11km og ca 520 højdemeter i løbet af dagens lille udflugt, så det må siges at bære okay for en lille hvile dag. Turen var på 3 timer, uden de længste pauser indregnet, så jeg har taget det meget roligt og afslappende.

Jeg fandt en italiensk restaurant der var en blanding og pizzaria- og is- restaurant, så der hoppede jeg ind, egentlig mest fordi jeg ville have is.
Det blev først til en pizza med skinke og champignon og 2 halve liters sodavand (man bliver tørstig af at gå i denne varme) og sluttede med et Giotto Becker, med vanilje- og chokolade-is, Baileys og Giotto kugler (ligner små fererro kugler).

Herefter en kort gåtur ved søen.

De næste par timer bruger jeg på balkonen, hvor jeg nyder skyggen, udsigten, skriver lidt rejsedagbog og læser om morgendagens tur. Inden aftensmaden på restauranten fra I går skal jeg lige have undersøgt nærmere hvordan jeg kommer med bus eller tog til starten på turen.

Klokken 17 begyndte det et blæse voldsomt op og ikke længe efter begyndte regn og torden… specielt lyn og torden var voldsomt, og virkede ikke langt væk. Godt 30 minutter senere,  skyndte jeg mig afsted mod restauranten så jeg kunne få mad inden uvejret for alvor kommer. Der er lovet 17 mm regn fra nu og til i morgen tidligt. Mens der i morgen formiddag i tillæg er lovet er godt 6mm regn. Og det skal fortsætte med noget lignende efter frokost.Jeg må lige overveje om det betyder, turen anbefales ikke i dårligt vejr, heller tåre. Den involvere både bus, svævebane og godt 1000m nedstigning fra toppen af svævebanen til sidste by (BayrischzellI). Måske jeg skal overveje transport direkte til BayrischzellI, problemet er stedet først er muligt engang om eftermiddagen.

Menuen her til aften er mere eller mindre identisk med igår. Jeg fik dog en anden suppe, og i stedet for knödln hørte jeg om det var muligt med pomfritter. Desserten, som ellers var perfekt, sprang jeg ovre.

Animations video af en kort gåtur

Der kommer muligvis senere en lille video af dagens tur.