Tyskland Bayern 2020 dag 2

Fredag 24. Juli 2020

Fridag og sightseeing i Bad Tőlz

Efter en skøn nattesøvn og en dejligt varmt bad, står den på morgenmad i hotellets restaurant. Pga Corona bliver alt serveret (trods stilen er buffet), så intet måtte tages på egen hånd. Min generelle opfattelse er, at folk i Tyskland tager Corona meget mere seriøst end jeg oplever danskerne gør, hvilket er godt se.
Jeg har altid svært ved at gå ud af døren direkte efter morgenmad, hvilket altid er et problem på disse ture. Maden skal gerne lige fordøjes lidt samt en endelig tur på toilettet. Men i dag er fridag, så jeg tager den med ro. Der er lovet regn til store dele af eftermiddagen, så jeg må se at komme afsted.

Efrer en lille time time på værelset hvor jeg skriver rejsedagbog går ud af døren.

Planen er at gå lidt rundt i byen men først en tur langs nogle stier på begge siden af floden der deler byen i to. Jeg starter dagen med en tur i en lille offentlig have, hvor jeg tager et lille slapper på en bænk og nyder freden og omgivelserne

Jeg fortsætter nu vandringen langs flodbredden, som i begyndelsen er fyldt med unge mennesker… Men efter en kort tid forsvinder meneske mængden og der bliver en skøn afslappende tur i rolige omgivelser.

På den anden siden af floden fortsætter stien ind i skoven hvor jeg straks hører lyden af kobjælder. For mig er det lyden af sommer, sol, Østrig og Schweiz.. en skøn oplevelse, trods jeg har ondt af dyrene der skal høre på den dagen lang… men for mig er det rent meditativt.

Her er virkelig roligt og smukt. Jeg møder kun ganske få andre der vandre eller er på løbetur.

Efter en tur rundt i skoven med en lille afstikker langs en rolig vej, tænker jeg at vende næsen hjemad. På vejen tilbage ser jeg et skilt med teksten “stegl opstigning”. Selvom stigen går lidt i fejl retning, kan jeg ikke ignorere den besked og tager naturligvis stien op… det viste sig at være en god idé. Så stejlt var der iøvtigt ikke…
Pludselig stopper stien og ender på en lille vej på toppen af bakken, ved siden at en kirke der under restaurering. Jeg har gået og set op til kirke i løbet af dagen, så sjovt at komme herop.

Efter er tur inde i den lille man smukke kirken, tager jeg en lille pause på en bænk med begrænset udsigt over Bad Tőlz. Desværre er bænkene med god udsigt optaget, men jeg nyder det nu alligevel.

Tilbage i byen finder jeg en lille italiensk restaurant til frokost.trofs det går imod min generelle holdning, at spise lokalt, er tanken, at jeg har menu med u prisen til aften på alle kommende dage hvor jeg skal have sydtysk mad, så en italiensk frokost lyder godt. Det er en lille fortovs restaurant, måske lidt risikabelt men den kommende regn, men der er så skønt herude, så jeg tager chancen. Jeg får en Lasagne med salat, men bestemt ikke noget specielt godt måltid.

Efter frokost går jeg rundt i byen, og stopper for endnu en is… naturligvis kanel og nu også Latte Machiatto. Det er virkelig god is og de vafler de nu endelig har lært at lave er i minimum samme kvalitet som dem vi er vandt i Danmark.
Regnen lader vente på sig om tyder ikke rigtig på at komme. Men reelt er det ok. Jeg har trodsalt fået gået 10km til formiddag plus ca nok ca 3-4 km i byen senere på dagen, og føler at jeg har set nok til denne første fridag. I morgen starter den rigtige vandring.

Animations video af en kort gåtur

Da jeg var den eneste på hotellet med inkluderet menu, var der reelt ingen menu, men istedet skal jeg blot vælg fra menu kortet, så det blev til Tomat suppe, efterfulgt af paneret svine-schnitzel  “winer art” med pomfritter og til dessert en skøn iskaffe.

Selvom jeg rører mig utrolig megen på disse vandreferier og typisk forbrænder flere tusinde kalorier per dag, så taber jeg mig aldrig på turerne… virkelig underligt 😁

VIDEO for dagens afslappende tur ses i linket i toppen til højre.