Tyskland Bayern 2020 dag 1

Torsdag 23. Juli 2020

En surrealistisk transport til Bad Tölz

Turen startede med tog hjemmefra kl 9.11. Den seneste uge der stod på den afslapning gjorde at jeg havde sovet længe i mange, så af vane sov jeg hele vejen til Køge og lukkede øjnene det mest af turen videre til København og lufthavnen.

Ved ankomst til lufthavnen er man nødt med krav om mundbind, som vil være krav helt frem til mit hotel. I Tyskland er der her i Corona tiden krav om at bære mundbind i alle forretninger, restauranter, hoteller og under transport.

Lufthavnen er næsten tom for mennesker, kun 4 security gates er åbne, hvor vi taler om 5-6 personers kø i hver… der er trods alt midt i sommerferien og klokken 11.15, så der burde være fuldt med folk. At gå rundt j en forladt lufthavn hvor alle folk bære mundbind er som at være i en post-apocalyptic film. Eneste person Jeg så uden mundbind var enkelte lufthavnssatte som stod om hygge-snakkede og ikke mente du havde behov for maske (nok ikke lige efter reglerne og et forkert signal at sende).

Jeg ankommer til München og har 1,5 time inden mit tog. Bagagen leveres efter 2-3 venten… så efter lige at have fundet hvor mit tog kører fra, står den på McDonalds for en hurtig frokost.
Først går turen til München Donnersbergerbrücke hvor jeg skifter tog. Selve turen var ikke videre interessant, naturen kunne lige så vel havet været derhjemme…

Jeg har endnu ikke vendt mig til at alle har mundbind på.
Næste tog tur bliver dog hurtigt mere interessant. Ved byen Warngau dukker pludselig bjerge op i horisonten og vi køre det meste af turen igennem skove og til tider åbner græsmarker med græssende dyr…. Jeg mærker at ferien er ved at starte.

Ved ankomst til Bad Tölz station beslutter jeg at gå de ca 1,5 km til hotellet, der er jo trods alt hjul på kufferten. Hotellet er ikke noget specielt, men fint nok for mig. Værelset kunne dog være bedre, ikke det bedste før i morgen hvor jeg har en fridag og kunne havde brugt lidt på en balkon… men den må jeg drømme om.

Jeg går efter lidt udpakning rundt i den smukke by og finder en lille udendørs restaurant tæt på hotellet. Jeg har ikke behov for det vilde så jeg bestiller 2 bagte kartofler serveret med kyllingestrimler, salat og en fantastisk lun cremefraiche sovs med hvidløg og purløg….

Jeg kunne fint have nøjes med kartoflerne og sovsen… dertil stedet ejenbryggede mørke øl.

Efter maden går jeg tilbage til en italiensk isnrestaurent jeg havde set på vejen… her før jeg den skønneste vaffel med 2 kugler7… hasselnød og kanel. Må sige af kanel uden nok er lige før at slå lakrids som min ynglings is… wow den var god… godt jeg har fri i morgen og kan komme forbi igen… Måske mere end én gang. Jeg nyder isen ved køn udsigt ved solnedgangen, inden jeg går tilbage til hotellet og ser lidt på den store mængde dokumenter jeg har fået.